De drie grootste mobiliteitsverenigingen in Duitsland, Nederland en Zwitserland slaan de handen ineen om hun digitale kampeeractiviteiten uit te breiden. Vanaf januari 2024 zullen ANWB en TCS deelnemen als aandeelhouders in de nieuwe entiteit PiNCAMP GmbH, voorheen bekend als ADAC Camping GmbH. Als onderdeel van de transactie investeren de drie aandeelhouders 6,6 miljoen euro in de verdere internationalisering van PiNCAMP. In mei 2024 zal de bestaande kampeerportaaltechnologie van anwbcamping.nl worden vervangen door de portaaltechnologie van PiNCAMP, de domeinnaam anwbcamping.nl blijft behouden. Met directe toegang tot 27 miljoen leden van de automobielclubs biedt PiNCAMP het grootste bereik onder Europese kampeerders naar de campings toe.
Wat zijn de aankomende veranderingen?
De ADAC SE (hierna: ADAC), de ANWB BV (hierna ANWB) en de Touring Club Switzerland (hierna TCS) bundelen hun bestaande kampeeractiviteiten in een gezamenlijk bedrijf.
Op 1 januari 2024 zal de voormalige ADAC Camping GmbH worden hernoemd naar PiNCAMP GmbH. Naast ADAC zullen ook ANWB en TCS extra aandeelhouders van PiNCAMP GmbH worden.
De aandeelhouders investeren nog eens 6,6 miljoen euro in PiNCAMP GmbH om de fusie en verdere groei in andere Europese markten te waarborgen. Het team wordt uitgebreid met collega’s van ANWB Camping.
In het tweede kwartaal van 2024 wordt de bestaande kampeerportaaltechnologie van ANWB Camping vervangen door de portaaltechnologie van PiNCAMP. Vanaf die verandering zal één vergelijkbare kampeerportaal worden gebruikt in Nederland (www.anwbcamping.nl | ANWB Camping aangedreven door PiNCAMP), in Duitsland (www.pincamp.de | PiNCAMP aangedreven door ADAC) en in Zwitserland (www.pincamp.ch | PiNCAMP aangedreven door TCS). Verdere Europese versies zullen volgen.
Wat zijn de strategische redenen voor die beslissing?
De consolidatie van de kampeerindustrie zal de komende jaren versnellen. Grote internationale bedrijven, ondersteund met miljarden euro’s aan private equity en durfkapitaal, proberen dominante posities te verwerven in onze branche. Individuele lokale of nationale bedrijven zullen het steeds moeilijker vinden om te overleven in deze toenemende concurrentie.
ADAC, ANWB en TCS zijn al meer dan 70 jaar actief in de kampeerindustrie. Ze hebben al vroeg het belang van kamperen erkend en de groei van de sector vanaf het begin ondersteund. De clubs treden al decennia lang als partners op, betrouwbaar en op ooghoogte met de kampeerondernemers. En vanwege hun structuur zullen ADAC, ANWB en TCS met hun activiteiten in de toekomst niet te koop zijn, ongeacht hoeveel durfkapitaal er wordt aangeboden.
Als ADAC, ANWB en TCS de branche in de toekomst met volle kracht willen blijven ondersteunen, zijn nationaal beperkte activiteiten niet langer voldoende competitief. Om te kunnen overleven in het tijdperk van de platformeconomie zijn grotere investeringen en internationalisering van activiteiten noodzakelijk.
Daarom hebben ADAC, ANWB en TCS gezamenlijk besloten om een tegenmodel te creëren ten opzichte van de wereldwijde spelers die zijn uitgerust met durfkapitaal en gericht zijn op marktdominantie, door de kampeeractiviteiten van ADAC, ANWB en TCS te combineren en nog eens 6,6 miljoen euro te investeren in de ontwikkeling van een gezamenlijk beheerd kampeerboekingsportaal. Hiermee sturen de clubs een onmiskenbaar signaal naar de branche: “We creëren een langetermijnbasis om onze nauwe, historisch gegroeide samenwerking met kampeerondernemers in de digitale wereld voort te zetten. We zullen de groei van het kamperen de komende zeventig jaar blijven ondersteunen. Eerlijk, als partners, betrouwbaar en op ooghoogte.”